Музична вітальня

Поділитися: 

17 квітня 2015 року у Музичній вітальні відділу музичних фондів Інституту книгознавства НБУВ відбувся черговий концерт, на якому всі присутні могли насолодитися творами Феруччо Бузоні, Сергія Рахманінова та Фредеріка Шопена. Героїнею концерту була талановита молода піаністка, випускниця київської консерваторії, лауреатка міжнародних конкурсів –– Маргарита Головко (фото 1). Віртуозно та приголомшливо кружляли її пальці по клавіатурі (фото 2, 3) і занурювали слухачів у вишукану атмосферу музики, таємничу та проникливу.

Маргарита Головко народилася у мальовничому місті Кам'янець-Подільський. Почала навчатися грі на фортепіано у 5-річному віці. 2004 року закінчила Київську середню спеціальну музичну школу ім. М.В. Лисенка (клас Б. Г. Федорова). У 2004–2009 роках навчалася в Національній музичній академії України ім. П. І. Чайковського (також у класі Б. Г. Федорова), яку закінчила з відзнакою. У 2009–2012 роках була асистентом-стажистом цієї академії. З 2011 року є студенткою Міжнародної фортепіанної академії Incontri con Maestri в Імолі (Італія), де займається під керівництвом П'єро Ратталіно.

У 2006 році отримала III премію на XXII Міжнародному фортепіанному конкурсі у Марсалі (Італія), в 2012 році – I премію і Премію від асоціації EMCY на XXX Міжнародному фортепіанному конкурсі ім. Б. Сметани в Пльзені (Чехія), а також III премію і Премію від Симфонічного оркестру Бакеу на I Міжнародному фортепіанному конкурсі в Аккуавіва-делле-Фонті (Італія). У 2014 році стала лауреатом I премії I Міжнародного фортепіанного конкурсу в Сідар-Фоллс (Айова, США).

Виступала в Україні, Франції, Італії та Росії. Грала в супроводі Національного естрадно-симфонічного оркестру України, пльзеньського філармонічного оркестру, Симфонічного оркестру Бакеу та Молодіжного симфонічного оркестру Helycon. У 2013-му і 2014 роках брала участь у Міжнародному музичному фестивалі MITO Settembre Musica в Італії, виступала з сольними концертами в Театро Литта і Консерваторії ім. Дж. Верді в Мілані, а також в Театро Вітторіа в Турині.

Наш концерт розпочався з «П’яти варіацій на тему Зігфріда Окса» Феруччо Бузоні. Піаністка розповіла доволі детективну історію про цей жартівливий твір, налаштувавши публіку на спільну емоційну хвилю (фото 4).

Далі пролунали два твори Сергія Рахманінова «Варіації на тему Кореллі» (ор. 42) та «Варіації на тему Шопена» (ор. 22). Витончена музика з широким спектром образів та емоцій заповнювала, здавалося, весь простір у Вітальні, та, підіймаючись до стелі, долала фізичні форми зали…

Наприкінці Маргарита виконала «Фантазію» (ор. 49) Фредеріка Шопена, віртуозно зіграні пасажі довершено вимальовували романтичну образну сферу твору (фото 5, 6, 7). Після бурхливих оплесків, що не відпускали піаністку зі сцени, адже слухачі сподівались почути номер на біс, виконавиця зіграла мазурку Шопена, котра завершила вечір високою нотою спільного емоційного переживання (фото 8, 9).

По завершенні концерту всі бажаючі могли ознайомитись із імпровізованою виставкою у Музичній вітальні, яку ми підготували спеціально за тематикою виконуваної музики. Експонувався унікальний фотознімок Сергія Рахманінова з автографом (фото 10). Композитор підписав його наступними словами «Владимиру Вячеславовичу Пухальскому на память! С. Рахманинов. 24.11.11 Киев», отже це знімок часів заснування Київської консерваторії. Гості побачили програмку концерту від 6 березня 1915 року, на якому Сергій Рахманінов був солістом власного Другого концерту для фортепіано з оркестром (фото 11, 12). Також можна було познайомитися з новими сучасними («Российского музыкальное издательство», 2007), але першодруками творів композитора, а саме «Фуги ре мінор» для фортепіано та «Сюїти ре мінор» для оркестру в редакції для фортепіано, написаними  1891 року (фото 13).

Частину експозиції пов’язано з творчістю Арканжело Кореллі, який надихнув Рахманінова на створення варіацій на тему італійського композитора. Демонструвалися рукописні копії XVIII ст.: 6 Тріо-сонат (ор. 5) (фото 14, 15) та рідкісні стародруки:  12 Тріо-сонат (Amsterdam : chés Estienne Roger, [1705–1712]) (фото 16, 17) і 12 Кончерто-гроссо (London : printed for I. Walsch, [1731]) (фото 18, 19) з колекції Олексія Розумовського.

Наступну групу експонованих матеріалів було присвячено постаті Фредеріка Шопена: рідкісний літографований портрет композитора (фото 20), ювілейні поштівки (1910) із зображенням його Батьківщини – Желязової волі (фото 21), пам’ятника композитору у Варшаві (фото 22), могили Шопена, а також сучасні факсимільні польські видання!

Післяконцертний настрій був чудовий… Читальний зал, осяяний вечірнім сонячним світлом, зберігав відлуння музики минулих часів, зігрівав всіх присутніх музично-емоційним дарунком від Маргарити Головко і давав натхнення співробітникам відділу для подальшого проведення Музичних віталень у формі «Музика і бібліотечні експонати».

Ірина Куркова,

м. н. с. відділу музичних фондів Інституту книгознавства НБУВ

Фотоматеріали: 
Маргарита Головко
Маргарита Головко
Маргарита Головко
Маргарита Головко
Маргарита Головко
Маргарита Головко
Маргарита Головко
Маргарита Головко
Маргарита Головко
Портрет Сергія Рахманінова
Програмка концерту від 6 березня 1915 року
Програмка концерту від 6 березня 1915 року
Першодруки творів С. Рахманінова
Рукописні копії XVIII ст. Арканжело Кореллі 6 Тріо-сонат (ор. 5)
Рукописні копії XVIII ст. Арканжело Кореллі 6 Тріо-сонат (ор. 5)
Арканжело Кореллі, рідкісні стародруки 12 Тріо-сонат (Amsterdam : chés Estienne Roger, [1705–1712])
Арканжело Кореллі, рідкісні стародруки 12 Тріо-сонат (Amsterdam : chés Estienne Roger, [1705–1712])
Арканжело Кореллі, рідкісні стародруки 12 Кончерто-гроссо (London : printed for I. Walsch, [1731])
Арканжело Кореллі, рідкісні стародруки 12 Кончерто-гроссо (London : printed for I. Walsch, [1731])
Потрет Ф. Шопена
Батьківщина Шопена Желязова Воля
Пам’ятник композитора у Варшаві