Шедеври пейзажного живопису

З часів виокремлення пейзажу у самостійний жанр, він завжди виділявся з-поміж інших живописних жанрів і користувався особливою прихильністю поціновувачів мистецтва. Впродовж століть людина милувалася неповторною красою оточуючого світу і намагалася передати свої враження й почуття в художніх образах.

Пейзаж як середовище, як простір, в якому «живуть» і «діють» герої фрескових композицій, картин, рисунків, існує ще з часів античності. Втім, як самостійний жанр образотворчого мистецтва він формується наприкінці 15 ст. і з`являється в малюнках Леонардо да Вінчі та акварелях Альбрехта Дюрера. Новий імпульс розвитку пейзажного жанру в станковому живописі 16 ст. пов‘язаний з іменами Пітера Брейгеля у Нідерландах та Альбрехта Альтдорфера у Німеччині.

Пейзажний живопис сягає розквіту в європейському мистецтві 17 - 18 ст. Пітер Пауль Рубенс у Фландрії, Ян ван Гойєн, Якоб ван Рейсдал у Голландії, Нікола Пуссен, Клод Лоррен у Франції, Франческо Гварді, Каналетто (Антоніо Каналь) в Італії та чимало інших видатних майстрів започаткували формування в європейському мистецтві основних різновидів і спрямувань пейзажного жанру: ліричного, героїчного, романтичного, документального.

Завоювання пленеру художниками дев‘ятнадцятого століття завершилося новаторськими досягненнями імпресіоністів, що стали основою блискучого розвитку пейзажного жанру у двадцятому столітті. Саме у пейзажі французькі імпресіоністи (Клод Моне, Едуард Мане, Огюст Ренуар, Каміль Піссаро, Альфред Сіслей) найповніше втілили безпосередність сприйняття життя природи. Їхні картини сповнені свіжого чистого повітря й сонячного світла. Неповторний колорит живописних полотен, створений чистими прозорими фарбами, з дивовижною виразністю передає і прозорість повітря, і буяння квітів, і загадкову поезію блакитних сутінків.

Та справжній переворот у пейзажному жанрі пов‘язаний з творчими відкриттями геніального французького художника Поля Сезанна. «У його полотнах, – зазначає відомий мистецтвознавець Ксенія Богемська, – завершуються й узагальнюються традиції минулих століть, від героїчних пейзажів Пуссена до робіт імпресіоністів. Для наступних поколінь художників твори Сезанна стають підручником нових законів живопису, що ними вони керуються у пошуках власного шляху. Сила впливу Сезанна на професійних живописців будь-якої національної школи, полягає у його унікальному вмінні сповнювати свої чітко побудовані композиції живими кольорами. Його синій – це колір неба, помаранчевий – випромінює сонячне світло, а блакитний – створює відчуття повітряного простору».

В українському мистецтві з середини 19 ст. пейзаж стає одним з найпопулярніших жанрів, що сприяв створенню національного пейзажу, динамічному розвиткові нових тенденцій, спрямованих на новаторський пошук втілення реального середовища. За останні два століття з-під пензля талановитих українських живописців з‘явилося чимало шедеврів у пейзажному жанрі, які значно збагатили світове мистецтво. Сьогодні пейзажі В. Орловського, С. Васильківського, М. Ткаченка, В. Кричевського, С. Світославського, А. Куїнджі, П. Холодного, І. Труша, М. Бурачека, К. Трохименка, Г. Глюка, А. Ерделі, Е. Контратовича, Ф. Манайла, Й. Бокшая, А. Коцки, М. Глущенка, О. Шовкуненка, Т. Яблонської та багатьох інших прикрашають експозиції вітчизняних й зарубіжних музеїв і галерей. Пейзаж залишається надзвичайно популярним жанром і серед українських живописців нового покоління, які активно використовують у своїй творчості національні традиції й досягнення сучасного світового мистецтва.

На виставці «Шедеври пейзажного живопису» експонуються високоякісні репродукції живописних полотен видатних майстрів пейзажного живопису, що зберігаються у провідних музеях та галереях світу.

Виставку можна оглянути 1–30 серпня 2012 р. (з 9. 15 до 17. 30) у фойє Філії 1 Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського (Володимирська 62, тел. 234- 95-11).